Nissedal är ett mäktigt berg i södra Norge med svakaraktär där många gjort sina första långa kilturer.

Denna gång gästades berget av Svamästarna, Håkan, Espen och drottningen Larissa som bihang var jag (Daniel) Marco, Anja, LP, Åse och Anne. 3 nationaliteter i samma läger, Norge, Sverige och Tyskland representerades denna gång. Lång resa med belöningen att få se den mäktiga väggen på Haegefjell och slå upp tältet vid den lilla ån som rinner igenom området.

received_1693515384242924

Klätterdag 1. Jag fick äran att teama upp med Håkan på Sternschnuppe 6- och vi drog iväg i full mundering i hyfsat väder som synes på bilden ovan. Efter ett par replängder så blev vädret allt nnat än trivialt. Håkan klättrade snabbare och snabbare hela tiden för att undvika snö och hagel medans jag satt hopkrupen på standplats för att undvika att bli en ispinne när snön blev till is på repet. Sternschnuppe är en riktigt fin led med bra klättring på nästan 400 meter. Men en sak är säker en sportklättrare på fuktiga svaplattor är som David vs Goliath i jämförelse, tacka vet jag branta leder med lister och crimps. Uppe på toppen och vi tog en fin promenad ner runt berget medans vädret blev bättre igen och v avrundade med en grymt fin kväll i bra sällskap med de andra som klättrat på Agent Orange, men tyvärr fått vända om pga både väder och mycket folk på leden som gjorde att det blev kö.

Dag 2. Dags för Via Lara klassikern på Haegefjell, grymma förutsättningar med sol och nästan ingen vind. Jag fick med mig Anja som gjorde en stark prestation som andra man på leden efter att endast ha klättrat 10 meter höga väggar innan vi åkte iväg.

I och med att det var mycket folk vid berget denna helg så valde vi att låta Håkan ta med Anne och Åse på andra repänden innan oss, de fick lämna sina standplatser åt oss för att vi skulle spara lite tid och vi kunde sällskapa på standplatserna med Åse och Anne. Supersmidigt och kändes bra då folk stod nedanför och ville kliva på. Anja följde med bra och det var en mycket trevlig dag med fruktansvärt fin klättring. Väl uppe på toppen så tog vi den fina promenaden på två timmar runt berget igen, Åse och Anne ble litt lei efter en stund, men vi tycker om dem ändå :-). Marco fick klättra Sternschnuppe med svadrottningen Larissa.

Tack alla nya bekantskaper och erfarenheter.

received_10204999070697039

Nissedal vi kommer tillbaka men först ska vi klättra mera dödsva hemma i Sverige